יום שלישי, 6 במאי 2014

[ליברליזם] הקדמה - 1- ליברליזם

הפילוספים, הסוציאולוגים והכלכלנים של המאה ה18 ותחילת ההמאה ה19 ניסחו תכנית מדינית אשר הנחתה את המדיניות החברתית, תחילה באנגליה ובארה"ב, ואז ביבשת אירופה ובסופו של דבר בשאר העולם. בשום מקום התכנית לא יושמה במלואה.אפילו באנגליה, שנקראה מולדת הליברליזם ומדינה ליברלית לדוגמה, תומכי המדיניות הליברלית מעולם לא הצליחו להשיג את כל מבוקשם. בשאר העולם אימצו רק חלקים מהתכנית הליברלית, בעוד שחלקים אחרים, חשובים לא פחות, נדחו על הסף או בוטלו לאחר תקופה קצרה. רק אם נמתח ממש את גבולות ההגדרה נוכל להגיד שהעולם עבר תקופה ליברלית. ליברליזם מעולם לא הורשה לפרוח במלואו.

ואף על פי כן, למרות ששליטת הרעיונות הליברליים היתה קצרה ומוגבלת מדי, די היה בה לשנות את פני התבל. התרחשה התפתחות כלכלית מרהיבה. שחרור כוחותיו היצרניים של האדם הגדיל את אמצעי הקיום כפל-כפליים. ערב מלחמת העולם (שהיא עצמה היתה תולדה של מאבק ארוך ועיקש נגד הרוח הליברלית, ואשר הולידה תוקפה של התקפות עוד יותר אכזריות על העקרונות הליברליים), העולם היה מיושב בצפיפות רבה לאין שיעור משהיה אי פעם, וכל תושב היה יכול להנות מרמת חיים גבוהה משהיה אפשרי בכלל במאות שקדמו לכן. השגשוג שהביא הליברליזם הקטין באופן ניכר את מארת הדורות הקודמים, תמותת התינוקות, וכתוצאה מעלייה בתנאיי המחייה, אף העריך את תוחלת החיים הממוצעת.

והשגשוג הזה לא היה לנחלת מעמד מסוים של פרטים מועדפים. ערב מלחמת העולם הפועל במדינות המתועשות של אירופה, בארה"ב, ובשטחים בשיפוט האנגלי מעבר לים חי טוב יותר ובחן רב יותר מאשר האצילים של תקופה שקדמה לא בהרבה לכך. לא רק שהיה יכול לאכול ולשתות כאוות נפשו; הוא היה יכול הלעניק לילדיו השכלה; הוא היה יכול, לו חפצה נפשו בכך, להשתתף בחיי התרבות והרוח של ארצו; וכן, אם היה לו מספיק כישרון ומרץ, הוא היה מסוגל ללא קושי להעלות את מעמדו החברתי.האליטה של ההפירמידה החברתית בדיוק באותן הארצות, אשר התקדמו הכי הרבה באימוץ התכנית הליברלית, היתה מורכבת ברובה לא מאלה אשר נהנו מלידתם מעמדה מועדפת בשל העושר או העמדה של הוריהם, אלא מאלה אשר ניצלו את התנאים הללו ועשו את דרכם מעלה מהנסיבות המגבילות, בכחם שלהם. הגבולות של התקופות הקודמים, אשר הפרידו בין אדונים לעבדים נפלו. כעת כולם הפכו לאזרחים שווי זכויות. איש לא הוגבל או נרדף בשל לאומו, דעותיו או דתו. הרדיפות הפוליטיות והדתיות פסקו, והמלחמות בינלאומיות הפכו לנדירות יותר. האופטימיסטים כבר חזו את שחר עידן השלום הנצחי.

אבל המאורועות הוכיחו אחרת. במאה ה19 קמו לליברליזם מתנגדים חזקים ואלימים, והם הצליחו למחוק את החלק הנכבד מהישגי הליברלים. העולם היום לא רוצה לשמוע יותר על ליברליזם. מחוץ לאנגליה המונח "ליברליזם" נאסר בפירוש. באנגליה גופה נותרו בוודאי "ליברלים", אבל רובם כאלה מהפה ולחוץ. בפועל הם יותר סוציאלסטים מתונים מליברלים. בכל מקום הכח הפוליטי הוא בידי מפלגות אנטי-ליברליות. המדיניות של אנטי-ליברליזם שחררה את הכוחות אשר הביאו את המלחמת העולם, והפכו, דרך מכסות ייבוא וייצוא, חסמי הגירה ואמצעיים דומים, את אומות העולם למצב של בידוד הדדי. בכל אומה ואומה הדבר הוביל לניסויים סוציאליסטיים, שתוצאותיהם היו ירידה בפריון העבודה, ועלייה המתלווית במחסור ובסבל. מי שאינו עוצם את עיניו בכוונה תחילה חייב להכיר, כי בכל מקום רואים את הסימנים של האסון הממשמש ובא בכלכלה העולמית. האנטי-ליברליזם מוביל את הציביליזציה לקריסה.

אם מישהו רוצה לדעת מהו ליברליזם ומה מטרותיו, הוא לא יכול סתם לפנות להיסטוריה בשביל לקבל את המידע ולבדוק במה דגלו הפוליטיקאים הליברליים ומה הם השיגו. שכן בשום מקום בעולם לא עלה ביד הליברליזם להשלים את התכנית המיועדת.

וגם התכניות והפעולות של המפלגות של היום הקוראות לעצמן ליברליות לא יכולות לספק לנו שום הארה אודות אופיו של ליברליזם אמתי. כבר הזכרתי כי אף באנגליה מה שנקרא היום ליברליזם דומה הרבה יותר לעמדה של טורים וסוציאלסטים מאשר לתכנית הישנה של הפריטריידרים. אם קיימים ליברלים אשר חושבים שאין סתירה בין הליברליזם שלהם להלאמת מסילות ברזל, מכרות ועסקים אחרים, אף לתמיכה במכסי מגן, אפשר לראות בקלות כי לא נותר היום מהליברליזם אלא השם בלבד.

וכן היום כבר לא די בעיון בכתבי גדולי מייסדי הליברליזם כדי לגבש דעה בנושא. ליברליזם אינו דוקטרינה מושלמת או דוגמה קבועה. להיפך: זהו יישום של מחקרים מדעיים לחיי החברה של בני האדם. בדיוק כמו שהכלכלה, סוציאולוגיה ופילוסופיה לא שקדו על השמרים מאז ימי דוד יום, אדם סמית, דוד ריקארדו, ג'רמי בנת'ם ווילהלם הומבולט, כך גם דוקטרינת הליברליזם שונה היום ממה שהיה בזמנם, גם אם עקרונותיה היסודיים נשארו ללא שינוי.זה שנים רבות איש לא לקח על עצמו להציג הצהרה מתומצתת של משמעות הדוקטרינה הזאת.הדבר יכול לשמש הצדקה לנסיון שלנו להציג עבודה שכזאת. הדבר יכול לשמש הצדקה לנסיון שלנו להציג עבודה שכזאת.  


אין תגובות:

Ludwig von Mises Institute on Facebook