יום רביעי, 2 במרץ 2016

מיכאיל ז'בנצקי -דפיציט

הערת המתרגם:
אחת המילים המרתקות שנכנסו ללקסיקון הרוסי בעקבות השיטה הסוציאליסטית היא "דפיציט" (מלטינית deficit - "חסר"). משמעות המילה היא מוצר הנמצא במחסור כרוני כך שלא ניתן להשיג אותו סתם כך. השחקן היהודי ארקדי ראיקין הציג אותה במערכון שנכנס לסרטו "אנשים ובובות" מ1974.


תשמע, ברמת העיקרון אתה צודק. העיקרון. אבל בעצם אתה טועה קשה. תשמע, יה חביבי! מה אני אומר לך. הכל הולך לקראת זה שבכל מקום יהיה הכל, יהיה השפע! אבל האם זה יהיה טוב? רגע ,אל תקפוץ, אתה צעיר, דם חם. גם אני הייתי אש להבה, עכשיו קצת פחות, אמנם לפעמים עדיין יוצא קצת עשן... אסור למהר עם השפע! למה?

נגיד אתה הולך ברחוב, פוגש אותי.
-יה סלאם, חביבי, בוא אלי הערב.
-למה?
-תבוא תראה.
אני בא אליך ואתה דרך אחראי מחסן, דרך מנהל החנות, דרך איש אספקה, השגת דפיציט! תשמע, אין אותו לאיש, אבל אצלך יש! אני טועם -נמס בפה! טעם - משהומיוחד! אני נותן לך כבוד.
יום למחרת אני הולך ברחוב, פוגש אותך.
-יה סלאם, חביבי, בוא אלי הערב.
-למה?
-תבוא תראה. 
אתה בא אלי ואני דרך אחראי מחסן, דרך מנהל החנות, דרך איש אספקה, מהכניסה האחורית השגתי דפיציט! תשמע, אין אותו לאיש, אבל אצלי יש! אתה טועם -נאלם דום! טעם - משהומיוחד! אתה נותן לי כבוד. אני נותן לך כבוד. שנינו עכשיו אנשים מכובדים. 
נגיד יש הצגת בכורה בתאטרון. מי יושב בשורה הראשונה? יושבים המכובדים, יושב אחראי המחסן, מנהל החנות יושב, מאחוריהם, איש אספקה. כל הבכירים בעיר אוהב את אחרי המחסן, מעריך את אחראי המחסן. למה? כי הוא מפקד על הדפיציטהדפיציט הוא המנוע הגדול של היחסים החברתיים המשהומיוחדים!

עכשיו דמיין שאין דפיציט. אני בא לחנות, אתה בא לחנות, ההוא שאנחנו לא אוהבים - גם הלך לחנות.
-יש נעלים?
-יש!
-יש שחורות?
-יש!
-עם לקה?
יש!
לבן למעלה, שחור למטה יש?
-יש!
שחור למעלה לבן למטה יש?
-יש!
-מידה 42, הכי נדרשת, יש?
-יש!
-תשמע, מעולם לא היה עכשיו יש.
-של נשים מכוסות לקה בצבע בורדו עם רצועה וכבפתור יש?
יש!
אני קניתי, אתה קנית, ההוא שאנחנו לא אוהבים -גם הוא קנה. כולם קנו.
כולנו מסתובבים משועממים, חיוורים, מפהקים. בא אחראי המחסן - לא שמים לב אליו. בא מנהל החנות - אנו יורקים עליו!
איש אספקה- כמו איזה מהנדס פשוט! אז זה טוב זה? זה מגעיל! שיהיה שפע, שיהיה מהכל! אבל שיהיה משהו חסר!

(תרגום: יונתן קרוביצקי)

אין תגובות:

Ludwig von Mises Institute on Facebook